Dossier: Leve het openbaar onderwijs!

Bij het ontwerp van artikel 23. van de Grondwet (de vrijheid van onderwijs), was maar 10% van de Nederlanders buitenkerkelijk. Inmiddels is dit ruim 65%. Wonderlijk genoeg bedient het bijzonder (primair) onderwijs evenwel bijna 70% van ‘de markt‘. Zonder daar hier overdadig op in te willen gaan, is wel duidelijk dat het openbaar onderwijs met een imagoprobleem te kampen heeft. Of in elk geval een omgekeerd imagoprobleem; over het algemeen wordt bijzondere scholen hogere kwaliteit toegedicht, wat voor veel buitenkerkelijke ouders een argument is om hun kinderen naar een bijzondere school te sturen. Ontegenzeglijk heeft het openbaar onderwijs meer problemen doordat het principieel geen leerlingen weigert (wat bijzonder onderwijs wel heel lang gedaan heeft en wat in de praktijk nog steeds voorkomt), waardoor onder andere de zwarte scholen problematiek voor een heel groot deel bij de openbare scholen terecht is gekomen.

Gezien bovenstaande zal er weinig animo zijn om een discussie te openen over de positie van bijzondere scholen. Tegelijkertijd kan het helemaal geen kwaad je zo nu en dan eens af te vragen waarom we dingen ook weer doen zoals we ze doen. Waarom bekostigt de overheid van geld van ons allemaal onderwijs aan kinderen dat is geënt op een religie? Waarom vinden we het zo belangrijk dat moslimkinderen vanaf 4 jaar naar een school kunnen waar ze in de hal al worden begroet door een prekende imam (wat overigens een heel effectieve manier is om ook invloed op de ouders van die kinderen te blijven houden). Dezelfde vraag kan natuurlijk worden gesteld heel streng gereformeerde scholen en in het verlengde daarvan vanzelfsprekend voor alle scholen op een levensbeschouwelijke basis.

Waarom moet de overheid het indoctrineren van kinderen met een religie of levensvisie faciliteren? Wat is daar de principiële argumentatie voor? Waarom kunnen we dat niet aan de ouders overlaten buiten schooltijd? Heeft elk kind geen recht op een frisse start, een objectieve kijk op de wereld en de samenleving waarin hij terecht komt? Met klasgenootjes van allerlei gezindte?

Hoe dan ook. Op deze pagina een langzaam groeiende verzameling links, documenten, artikelen die een inkijkje geven in de effecten van ons huidige verzuilde onderwijsstelsel.

  • Artikel in de Volkskrant van 18 januari 2011 door kinderboekenschrijfster Anna van Praag: ”Fantasie van uw kind ligt onder vuur”: VK 18-01-2011 Anna van Praag

Ook een bijdrage leveren aan het dossier? Graag een korte toelichting en een verwijzing in de via de contact-pagina!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s