Als Wilders premier wordt…

Wat gebeurt er als Wilders premier wordt? Hij zegt daar zelf over:

‘Ik beloof u, als ik volgend jaar premier word, geef ik Nederland terug aan de Nederlanders. En als u wilt, pak ik Vlaanderen er nog bij.’ (link naar het fragment)

Dit is op allerlei manieren interessant:

  1. Wilders denkt niet in partijtermen. Alle partijen spreken over de verkiezingen in termen als ‘wanneer wij de grootste partij worden’. Wilders denk kennelijk vooral vanuit zichzelf: ‘als ik aan de macht ben’. Wat natuurlijk ook past bij zijn beweging die maar 1 lid telt, Wilders zelf.
  2. Wilders denkt ook niet in coalitietermen. Als hij premier is, dan gaat hij dat wel even regelen. Dat zagen we eerder al bij zijn minder-minder-minder toespraak. ‘Dan gaan we dat regelen’…
  3. En natuurlijk bovenal, als de Vlamingen het willen, dan pakt hij Vlaanderen er nog bij. Wat we daar precies mee moeten is lastig te duiden, maar het voelt (mede door die gevraagde steun) als een moderne anschluss. Zal hij vast niet zo bedoelen. Maar hoe dan wel?

 

This entry was posted in Deliberaties, Verkiezingen and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

